vita moderna

kisses, tears & psychodramas

13.5.05

My number one's

Υπάρχουν οι συγγραφείς. Υπάρχουν όμως και κάποια άλλα πρόσωπα, χωρίς τις περγαμηνές και την αχλύ των συγγραφέων (μπορεί να είναι μεγαλύτερες σνομπαρίες αυτοί- δεν το αποκλείουμε), τα κείμενα των οποίων έχουν αποδειχτεί ιδιαίτερα δραστικά ως προς της δημιουργία και διάχυση της κουλτούρας· αφενός γιατί η τροφοδοσία τους σε σκέψεις και προβληματισμούς είναι συνεχής μέσα στα χρόνια και αφετέρου γιατί απευθύνονται σε μεγάλες μάζες πληθυσμού μέσω των εντύπων που τους φιλοξενούν. Αν τους πούμε δημοσιογράφους μου φαίνεται ότι τους αδικούμε.

*

Έχω ακούσει, εγώ, ροκ, στη ζωή μου; Η αλήθεια είναι ότι, βασικά, έχω «ακούσει» τον Αργύρη Ζήλο. Δεν είναι ότι δεν αυτενέργησα και μερικές φορές. Κυρίως όμως κινήθηκα πάνω στις επιλογές αυτού του ιερού τέρατος, του οποίου οι «δίσκοι του μήνα» στον ΗΧΟ, διαμόρφωσαν τη βασική δισκοθήκη- άρα και τα μουσικά μου γούστα. Ποτέ όμως δεν κατάφερα να ευχαριστηθώ πραγματικά τις μουσικές προτάσεις του αφού τα κείμενά του εξέπεμπαν πολύ πλουσιότερα vibes από ό,τι οι θεοσκότεινες alternative επιλογές του- τουλάχιστον της μετά το ’80 περιόδου. Με τον Ζήλο, χαίρεσαι, βρε παιδί μου, να διαβάζεις ακόμα και για (ή κυρίως για) μουσικές που δεν σου πολυαρέσουν- τέτοια διαστροφή.
Σήμερα, μετά από μια διαδρομή 30 χρόνων στη δημοσιογραφία, ο ίδιος παραμένει βουτηγμένος στη μουσική, χωρίς κλειστές αντιλήψεις, σύνορα ή ταμπού. Η δισκοκριτική του σαρώνει μια περιοχή από το γκαράζ-μέταλ-πάνκ ή το ίντι-έθνικ-νταμπ (υποθέτω πως, δεν μπορεί, θα υπάρχουν και αυτές οι κατηγορίες) μέχρι τη hotel-restaurant music. Η ευαισθησία του και η οξύνοιά του παράγουν κείμενα απροσδόκητα και ευφάνταστα (αξέχαστη μου μένει π.χ. η δισκοκριτική της μιας λέξης κάποτε στο Αθηνόραμα: Michael Jackson, BAD: όντως! ). Δημιούργησε δική του σχολή στη γραφή, η οποία κάτω από το χιούμορ της, προπαγανδίζει σταθερά έναν κόσμο ευγενών αισθημάτων και καλού γούστου, που εκκινούν από το ροκ όραμα- μην το παίρνετε και κατάκαρδα, απλοποιούμε για να συνεννοηθούμε- αλλά ανατέμνουν και ερμηνεύουν αποκαλυπτικά ολόκληρη τη σύγχρονη μουσική βιομηχανία. Και όχι μόνο.

*


Πρόσφατα ο ίδιος είχε γράψει στη στήλη του ότι δεν βρίσκει σ’ εμάς, τους bloggers, τις αρετές που βρίσκουν άλλοι συνάδελφοί του, πλην κάποιας δροσιάς. Ίσως η προσέγγιση να μοιάζει στενόκαρδη αλλά τελικά τη βρίσκω δίκαιη και ακριβή, γιατί ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος, εισήγαγε τη δημόσια εξομολόγηση (ως λογοτεχνική έκφραση) σε μια εποχή που οι συνάδελφοί του εκφράζονταν σαν καθηγητές γυμνασίου και εμείς, απλώς κουρεύαμε το γρασίδι. Το στυλ των άρθρων του στην Ελευθεροτυπία, τα editorial στο Ο1, στο Symbol και τώρα ξανά στην Ε. δεν μοιάζουν με τίποτα και με κανέναν. Οι λέξεις του, προϊόντα αγάπης στο λυρισμό, εστιάζουν συνήθως στο ευτελές και το ασήμαντο, στα b-sides της ζωής, αναγορεύοντάς τα σε σύμβολα ενός προσωπικού σύμπαντος, κατά τον τρόπο των ποιητών. Εντός του σύμπαντος αυτού, μια συνείδηση-νοσταλγός, διαρκώς αναχωρητική, κινείται ως κάμερα υψηλής ευκρίνειας, καταγράφοντας με λεπτότητα και ευαισθησία τις δονήσεις της από την επαφή της με τους ανθρώπους και τον κόσμο. Τα γραπτά του Σ.Τ. είναι καθαρή λογοτεχνία και ο χαρακτηρισμός «δημοσιογραφία» ακούγεται σχεδόν βρισιά για ένα τέτοιο αστραφτερό ταλέντο. Δεν επαναλαμβάνει γλωσσικά τον εαυτό του, παρότι κινείται για χρόνια στην ίδια περίπου θεματολογία και εντυπωσιάζει με τις τολμηρές ανασκαφές που επιχειρεί δημόσια σε όσα συνήθως οι υπόλοιποι αποσιωπούν από τον φόβο της έκθεσης. Εκείνος το κάνει πάντα με τις πλάτες μιας εκπληκτικής αίσθησης της γλώσσας που διαθέτει.

*


Θα συνεχίσουμε και με άλλα λαμπρά τέκνα της εγχώριας παραγωγής λόγου.

16 Comments:

At 2:02 PM, Anonymous Anonymous said...

..... Έπεσαν προχτές στα χέρια μου κάποια τεύχη του περιοδικού 01 και κατάλαβα επιτέλους γιατί δε μου άρεσε ποτέ ο τύπος που το έβγαζε. Η εξήγηση φυσικά είναι ότι στην τρικυμία του μυαλού του τσουβαλιάζει τις π… με τις βούρτσες αναδεικνύοντας ένα ημιμαθές ανθρώπινο μόρφωμα που στοχεύει αφενός στον εύκολο εντυπωσιασμό των αδαών και αφετέρου στην υπερπροβολή του Εγώ του, ενός lifestyle εργαστηρίου δηλαδή που κατέχει, και όταν αυτό δε συμβαίνει παράγει, την δική του, πανάκριβα αρωματισμένη, απόλυτη αλήθεια. Με δυο λόγια δε μου αρέσει αυτός ο τύπος για τον ίδιο λόγο που δε μου αρέσει κι ο Κωτσόπουλος. Γιατί θεωρώ ότι οι αμάσητοι γιαπογκλαμουράτοι, αλλά και οι «ευαίσθητοι μοδάτοι ακριβοπληρωμένοι ερευνητές – καθοδηγητές του σήμερα» ανήκουν στην ίδια φάρα. Μια φάρα που μεγάλωσε παιδιά τύπου free. Και θα χαρώ πολύ αν λόγω της αποστροφής μου προς την ράτσα τους χαρακτηριστώ ρατσιστής.....

 
At 3:50 PM, Blogger  said...

Θυμήθηκα τη κριτική του Leonard Maltin για τη ταινία Isn't It Romantic: "No."

 
At 1:10 PM, Blogger Alpha said...

εμενα μ αρέσει και ο Τσαγγαρουσιάνος και ο Ζήλος. ημουνα κι εγώ οπαδός του "ΗΧΟΥ" και του "01" και συμφωνώ ότι πρόκειται για τεράστια ταλέντα στη γραφή.

κάτι που δεν καταλαβαίνω θέλει να πει ο σταθης κωστόπουλος.ποια είναι τα παιδιά τύπου free?

 
At 1:54 PM, Blogger discolata said...

Τον Τσαγκαρουσιάνο τον "ανακάλυψα" αργά, πολύ αργά. Στο τέλος της περιόδου 01.
Κι αυτόν και τις "Μοναξιές" του και την μετέπειτα πορεία του στον Τύπο.
Έχει έναν τρόπο να φλερτάρει με το χαρτί, δεν ξέρω με μαγεύει η απλότητά του...
Κάποιους ανθρώπους ωστόσο, τελικά ή τους πας με τα χίλια εξ αρχής ή τους απεχθάνεσαι δια βίου.
Τέτοιος είναι ο Σ. Τ. .
Κι εγώ τον λάτρεψα, τον Τσαγκαρουσιάνο, αυτό δεν αλλάζει.

Όπως κάποτε λάτρεψα και τον Κωστόπουλο, έχω ακόμα τα πρώτα τεύχη της DIVA και του ΚΛΙΚ εδώ και τα φυλάω σαν κόρη οφθαλμού, ούτε σκόνη δεν επιτρέπω να πέσει πάνω τους.
Αλλά με τον Κωστόπουλο ήταν άλλος "έρωτας", καλοκαιρινός σχεδόν, δεν κράτησε στον χρόνο, και θυμώνω μαζί του τώρα για την εξέλιξή του.

Αλλά μαζί τους μεγάλωσα, μαζί τους ξενύχτησα.
Και ήταν και οι δυο που αλλάξαν τα πάντα, τα φέραν όλα άνω κάτω. Και οι δυο. Και μαζί και χώρια.

 
At 1:57 PM, Blogger thas said...

Υποθέτω ότι εννοεί το προφίλ των αναγνωστών του περιοδικού free, μια παραλλαγή του max. Τσόντα και γελοιότητες, φθηνό χιούμορ και χαζομεταφορές από αντίστοιχα έντυπα του εξωτερικού.

Στάθη: Για τις αντιρρήσεις στον Τσαγκαρουσιάνο: σεβαστές. Η γραφή του έχει ενοχλήσει αρκετούς, μεταξύ αυτών και πολλές φίλες οι οποίες δηλώνουν ότι δεν "ψήνονται" με τις καταθέσεις αλήθειας που επιχειρεί. Προσωπικά βαρέθηκα να μαλώνω και θέλω να συνεχίσω να πέφτω θύμα της γοητείας της γραφής του. Απλά πράγματα. Με τον Κωστόπουλο δεν βρήκα ποτέ τις συγγένειες που σημειώνεις, αλλά δεν αποκλείω τίποτα.

 
At 1:59 PM, Blogger thas said...

Χαλόου discolata...συγχρονισμός στα ποστ! Μπράβο μας.

 
At 6:45 PM, Anonymous Anonymous said...

Αχ! Τι ωραία που 'ναι στα Μλογκ!

 
At 12:28 AM, Anonymous Anonymous said...

Katarxin sygnwmi gia ta greeklish -to sygekrimeno computer den exei dystyxws ellinika.
O Tsagarousianos einai o monos dimosiografos/sygrafeas/ exomologitis me ton opoio exw pathiastei pote . Ton diavazame oikogeneiakws me mania- imoun 13-14 otan prwtodiavasa arthra tou stin Eleftherotypia. Ton akolouthisa sto 01.Ston Ependyti. Sti Gynaika.Einai o anthrwpos pou me ekane na thelw na grapsw.Apogoiteftika ilithiwdws, otan vgike sta parathyra (xronia polla prin, kapoio efimero skandalo, oute kan thymamai pws kai giati), otan ekane periodiko me ton Kwstopoulo.
Ton diavazw panda. Giati kalws i kakws einai o monos pou me syginise kai me syginei toso poly.

 
At 12:20 AM, Blogger nikitas said...

o tsagkarousianos nomizo eixe ti pio kali stigmi tou sto 01, isos kai ligo pio prin stin eleutherotypia- meta zalistike- egine osa eftine- katentise mia apo ta idia- edieksodoi erotes-sampanies- xabiaria- bouties- monaksies...kai de ksero go ti allo.
ton euxaristo gia osa mou emathe kapote-alla tora tha ithela na eixe stamatisei- tha thela na grapsei ena biblio- na doume posa apidia pianei o sakos (grafei sinexeia gia osa aksizoun sti zoi- mporei autos na mas dosei telika kati pou na aksizei? allios na paei me to filo tou ton kostopoulo sto kolonaki gia kafe)

 
At 9:15 PM, Anonymous Anonymous said...

Δεν εχετε να κουβεντιασετε τιποτα αλλο;

 
At 2:20 AM, Anonymous Anonymous said...

Σας ευχαριστω ολους ..ειλικρινα!
Σ.Τ.

 
At 2:28 AM, Anonymous Anonymous said...

Παιδια μετα τον Σ. σκεφτηκα να σας
πω κι'εγω ενα μεγαλο ευχαριστω (με πηρε τηλ. και ετσι τα εμαθα) αλλα
βλεποντας τα ποστ διεκρινα οτι δεν
ειμαι τοσο δημοφιλης.Ετσι θα ηθελα
απο την μερια μου να ευχαριστησω μο
νο την discolata μιας και μονο αυτη καταλαβε τον αγωνα μου τοτε στα παλαι ποτε 90's και φυσικα γιατι εχει τον ωραιοτερο "ποπο" απ'
ολος σας! Μη χε....

Π.Κ

 
At 1:11 PM, Anonymous Anonymous said...

Εγώ ανακάλυψα τον Τσαγκαρουσιάνο το 1994 διαβάζοντας το 01, το οποίο θεωρώ το καλύτερο περιοδικό που έχει κυκλοφορήσει ποτέ στην Ελλάδα. Τότε, απ' ότι θυμάμαι ήταν ένας "δαφνοστεφής ποιητής", που κατακεραύνωνε τα lifestyle, γκλαμουράτα περιοδικά και όλο τον βόθρο των media γενικώς. Κάποια στιγμή πήρε συνέντευξη από τη Δήμητρα Λιάνη και το συγκεκριμένο τεύχος του 01 έγινε sold out σε λίγες μέρες, με τον ίδιο να εμφανίζεται στα παράθυρα και να λέει ότι αισθάνθηκε ότι η Λιάνη ήταν αβοήθητη και τον συγκίνησε!!! Τότε ήταν που άρχισε η κατρακύλα... Δεν ξέρω για ποιό λόγο έκλεισε το 01 και στράφηκε σε αυτά που κατέκρινε, αλλά όταν είδα ότι έγινε αρχισυντάκτης του Symbol, το οποίο είχε σαν κύριο θέμα του τις δεξιώσεις που κάνει ο "τάδε" στο Kifissia tennis club κλπ. ένιωσα προδομένος, απογοητευμένος και αηδιασμένος. Όταν τον διάβαζα στο 01 ήμουν 17 και τον είχα προτυποποιήσει. Αργότερα, όταν είδα ότι "έγινε όσα έφτυνε", όπως λέει και ο φίλος πιό πάνω, απλά τον σιχάθηκα. Γιατί αγαπητοί μου, μετράνε πολλά περισσότερα πράγματα σε έναν άνθρωπο και πιό συγκεκριμένα σε έναν δημοσιογράφο εκτός από το λαμπρό γράψιμο, όπως για παράδειγμα η συνέπεια. Δεν γίνεται να γράφει ο κύριος Τσαγκαρουσιάνος για τους φελλούς, τους κοσμικούς της μερέντας, τα μοντέλα, τα οποία θα έκανε εξώφυλλο στο 01 μόνο αν σερνόντουσαν αιμόφυρτες μπροστά από τα ένδοξα τραβεστί της Σωκράτους με τέτοιο στόμφο και μετά να πηγαίνει να τους φωτογραφίζει και να γράφει άρθρα για την καινούργια collection του Bulgari! Τότε ή έχει μεγάλο ψυχολογικό πρόβλήμα ή είναι τελείως αποθρασυμένο σκουπίδι. Μετά από τέτοια προδοσία του εαυτού του (αν ποτέ πίστευε έστω και μια λέξη απ' όσα έγραφε) δεν θα έπρεπε να έχει μούτρα να μιλάει για ανώνυμους, θρασύδειλους κλπ. Τι να το κάνω το ωραίο του γράψιμο όταν είναι άνευ ουσίας; Να συμβιβαστώ με το ωραίο περιτύλιγμα που έχουν τα σκατά; Αρκετά ασχολήθηκα μαζί του...

 
At 2:01 AM, Anonymous Anonymous said...

αυτοδιαφήμισε σήμερα στην Ελευθεροτυπία την τρικυμία γύρω από το όνομα του ο εναγόμενος :)

 
At 4:39 PM, Anonymous Anonymous said...

This is the best blog for Vegan Beauty Products

Can I link to it at www.BloggerBeast.com

 
At 1:18 AM, Anonymous Anonymous said...

Ο Τσαγκαρουσιάνος πραγματικά πρέπει να γράψει κάτι,αλλά να μην πάρει απο τα έτοιμα που λαμπρά τόσα χρόνια αναδεικνυέι.Όμως και να μην το κάνει και παρά τα αγοραία λάθη του δεν θα πάψει να είνε αυτός που μου γνώρισε νέους κόσμους και ο μόνος λόγος(ίσως λίγο και ο ξανθούλης,αν και παραβάρυνε)για τη σαββατιάτικη εελευθεροτυπία).
φιλε καλή προσπάθεια
g1901676@hotmail.com

 

Post a Comment

<< Home