historia mou amartia mou
Δεν τολμάω καν να ανοίξω τα στατιστικά μου. Αυτό δεν είναι πλέον μπλογκ αλλά το κελίον του ασκητή. Αν καταφέρει να ανέβει κανείς μέχρι εδώ, βλέπει το ίδιο σκηνικό και χαιρετάει από μακριά : Γέροντααα, σου άφησα λουκούμιαααα… Τώρα που λείπει και το monitor πρέπει να βρεθεί ένας τρόπος να μην κουράζεται ο αναγνώστης μπες βγες. Ίσως πρέπει να βάλουμε ταμπέλα που να αναβοσβήνει πιο πριν, προετοιμάζοντας τον προσκυνητή:
Ο BLOGGER (και Η ΠΗΓΗ) ΣΤΕΡΕΨΑΝΕ- ΠΑΤΕ ΠΑΡΑΠΕΡΑ.
*
Σκεφτόμουν να γράψω για τον Μαζάουερ αλλά θεωρείται ήδη θέμα πασέ. Όλοι, λέει, γι’ αυτόν γράφουν. Το ερώτημα είναι πότε τον διάβασαν. Καθότι, προσπαθώ μια βδομάδα να απομακρυνθώ από το βλαβερό σπορ του blogging και είμαι ακόμα στην σελίδα 140. Και κλέβω λίγο. Πάντως νιώθω όλο και περισσότερο έτοιμος να συγγράψω το πόνημα Εναντίον του blog- όλη η αλήθεια για την εξάρτηση.
*
Όταν μου χάρισε το βιβλίο ο υπεραπίθανος, ο σουπερτέλειος, είπα ωχ! μπλέξαμε! Γενικά ο kukuzelis έχει αυτό το κιμπάρικο στυλ- θέλει να σου φέρει δώρο διπλάσιο από το μπόι σου. Όμως με την Ιστορία κόβω φλέβες, έχω υποστηρίξει παλιότερα και το ακραίο ότι από την ιστορία δεν μαθαίνουμε τίποτα περί ανθρώπου. Άνοιξα με βαριά καρδιά το βιβλίο, καθότι η δική μου ανάγνωση εκφράζεται κυρίως με άγχος, στρες και τριγμούς των οδόντων. Τώρα που μιλάμε σέρνω πάνω από δέκα, δεκαπέντε βιβλία και τα σαλαγάω όλα μαζί, μισοδιαβασμένα, σαν προβατάκια στον κατήφορο. Το χειρότερο είναι ότι θα μείνουν αδιάβαστα τα περισσότερα. Δεν περηφανεύομαι γι’ αυτό, είμαι επιπόλαιος και αγοράζω πιο συχνά από όσο καταναλώνω. Αλλά δεν καταλαβαίνω γιατί πρέπει να δεσμεύεις το χρόνο του άλλου για δεκάδες μερόνυχτα αναλύοντας μόλις το ένα δεκάκις τρισεκατομμυριοστό από όσα σπουδαία και ενδιαφέροντα απασχολούν τον κόσμο μας. Μεγάλο βιβλίο, μεγάλο κακό. Ο συγγραφέας πρέπει να μπορεί να σε μετακινεί, να σε αλλάζει στις 150 πρώτες σελίδες. (Αν θέλω εποποιία παρακολουθώ ταινία γυρισμένη σε τρεις ηπείρους και πέντε θάλασσες). Διότι, επιπλέον, πότε θα κάνω το μπλόγκινγκ μου; Πότε θα πάρω το μπάνιο μου; Κι ακόμα, πότε θα αγαπήσω, πότε θα αγαπηθώ;
Αλλά ο τύπος είναι μεγάλο ταλέντο. Κυρίως στην αφήγησή του, στον τρόπο που εισάγει το παραμυθητικό στοιχείο (ήτοι ήχους, εικόνες, μυρωδιές) σ’ όλους αυτούς τους σκοτεινούς και συγχισμένους αιώνες που γίνονται ξαφνικά ανάγλυφοι, ζωντανοί. Θεσσαλονίκη, πόλη των φαντασμάτων. Σπουδαίο "μυθιστόρημα" για κάθε είδους ταυτότητες. Καθότι εκεί νομίζω ότι παιζόταν και παίζεται το παίγνιον: Πόθεν αντλείς και πώς συγκροτείς, κύριος, την ταυτότης;
*
Με τη δολοφονία του Αρμένιου δημοσιογράφου άρχισα να σκέφτομαι τι γίνεται στην Ελλάδα και αν υπάρχουν εδώ φωνές που ενοχλούν τόσο. Θα μου πεις εδώ δεν είμαστε Τουρκία. Σωστό και ακριβές αυτό, στο βαθμό που δεν πετροβολάμε βιβλία ιστορίας επειδή δεν πολυταιριάζουν με όσα μάθαμε από άλλα βιβλία ιστορίας. Αλλά ένας άνθρωπος που κλειδώνει τον στόχο του και δολοφονεί κάποιον επειδή διαφωνεί με τη σκέψη του, έχει, απλώς, πατρίδα του την Τουρκία; Ποια είναι η πατρίδα του χούλιγκαν; Αφού σου λέει, η ομάδα είναι Μία. Καθότι η ομάδα είναι Ιδέα. Όπως ο τουρκισμός είναι Ιδέα. Ο Παμούκ προσέβαλε τον τουρκισμό αλλά τη γλίτωσε- βοήθησε και το Νόμπελ. Ο άλλος δεν τη γλίτωσε. Απλά πράγματα.
*
Για το βιβλίο της Ιστορίας πάντως, και το χαμό που γίνεται, σημείωσα ένα δυο σημεία, από όσα διάβασα στο Βήμα- τα λιγότερο πολωτικά.
Η σχολική Ιστορία, χρεωμένη στην εθνική ταυτότητα χάρη στην οποία απέκτησε θέση στα αναλυτικά προγράμματα και αγωνιζόμενη έκτοτε να διαφύγει τον ασφυκτικό κλοιό της, γίνεται πολύ συχνά το θέρετρο αυτών των αντιπαραθέσεων (…) (Μαρία Ρεπούση).
Η ανάπτυξη της εθνικής συνείδησης δεν μπορεί να βασίζεται ούτε στη δραματοποιημένη απεικόνιση ενός ζοφερού παρελθόντος ούτε σε μια ψευδή, εξιδανικευμένη εικόνα για το παρελθόν, αλλά στην ικανότητα να συμφιλιωθούμε με το οδυνηρό παρελθόν μέσα από μια προσέγγιση χωρίς στερεότυπα, προκαταλήψεις και αποσιωπήσεις. (Χριστίνα Κουλούρη)
(Πολύ μπέρδεγουέι αυτή η Ιστορία. Σε πόση ώρα χτυπάει για έξω;)
Με λίγα λόγια το ζήτημα δεν είναι να αναποδογυρίσουμε την ιστορία, να βάψουμε την Οθωμανική αυτοκρατορία ροζ ή όποιο χρώμα είναι βολικό για μας σήμερα. Το ζήτημα είναι να αποσυνδέσουμε τη μελέτη της από το λεγόμενο εθνικά επωφελές και να δεχτούμε τα συμπεράσματα με γενναιότητα. Μπορεί τίποτα να μην είναι παντελώς αδέσμευτο από ποικίλες προκαταλήψεις (κάθε ιστορία είναι αναγκαστικά μια αφήγηση) αλλά τηρώντας την επιστημονική δεοντολογία (όσον αφορά τη μεθοδολογία, την έρευνα και τα συμπεράσματα), έχουμε πιθανότητες να είμαστε πιο κοντά σ’ αυτό που σήμερα κατανοούμε σαν αλήθεια. Δεν έχουμε άλλο τρόπο να γράψουμε ιστορία.
Ε, και σήμερα πιστεύουμε ότι είμαστε πιο κοντά στην αλήθεια (Λάθος. Ας πούμε λιγότερο ανακριβείς) όταν δεν κάνουμε απλοϊκές κρίσεις μοιράζοντας ρόλους καλού και κακού, δίνοντας τελεσίδικες απαντήσεις, γράφοντας ένα τελειωμένο αφήγημα-πασπαρτού, θεραπεύον πάσαν νόσο πάσα μαλακία.
Και μου φαίνεται λογικό. Αν η ιστορία είναι ανάπτυξη της μονάδας στο χρόνο, κι αυτή η μονάδα-εμείς- είναι διαρκώς βουτηγμένη στις αντιφάσεις, γιατί θα ήταν διαφορετική η ιστορία των πράξεών μας;
(Γενική ιστορία, ιστορία της γλώσσας, ιστορία της λογοτεχνίας).
------
Το κείμενο από το δίσκο του Θαν. Παπακωνσταντίνου και Λαϊκεδέλικα «τα ζωντανά», βασίζεται σε γραπτή αναφορά που έκανε στις 7 Απριλίου 1923 ο υπαστυνόμος του Κιλκίς, Ιωάννης Πετράκης. Το ίδιο (σχεδόν) αλλά μισό απόσπασμα που επιγράφεται «αναφορά υπαστυνόμου Ιωάννη Πετράκη» και υπότιτλο « Προς Α.Τ. Κιλκίς, 23 Ιανουαρίου 1993» βρήκα στο βιβλίο του Σκαμπαρδώνη «Πάλι κεντάει ο στρατηγός», με την πληροφορία ότι δημοσιεύτηκε πρώτη φορά στο Εντευκτήριο τευχ.25. χειμ.1993-1994». Έχει προστεθεί η λέξη Αλβανούς πριν από το ληστάς.
Η φωτογραφία του Σ.Κασιμάτη, από εδώ.
Το ραδιοφωνάκι χάρις στις πολύτιμες συμβουλές του Γίγαντα. Μήπως δεν το τόνισα αρκετά; Του υπερτεραστιοτεράστιου.
32 Comments:
έχει πολύ ζουμί το ποστ
για κελίον του ασκητή, σκίζετε
Την επόμενη φορά θα σου πάρω ένα σουβλάκι με πίτα, με απ όλα, ίσαμε το μπόι σου. Να πάρεις δυνάμεις για την άσκηση. Κατέβασα και διάβασα το μισό βιβλίο ιστορίας της έκτης (πού θα πάει, θα το τελειώσω). Πολύ φασαρία για ένα μάλλον καλό βιβλίο. Μου έδωσε την εντύπωση ότι αφήνει μεγάλο περιθώριο στο δάσκαλο να βάλει τη σφραγίδα του, τι να πω; Δεν φρίκαρα. Όμως εγώ μπορεί να είμαι πωρωμένος νεοταξ: Δεν με παίρνω και πολύ στα σοβαρά. Πολύ θα ήθελα να ακούσω μάχιμους εκπαιδευτικούς, όταν θα αρχίσει να διδάσκεται.
Xairomai deontws pou tautizontai oi anisixies mas aderfe mou. Eithe i xari tou Kyriou na se prostateuei k na sou dinei fwtisi. Poli kalo blog.
Καλά, εμείς τώρα σε τι να πρωτοτοποθετηθούμε; εξεταστέα ύλη είναι το ποστ (με θετικό πρόσημο ο χαρακτηρισμός, κι όχι από τη σκοπιά του κοπανατζή μαθητή). Περιορίζομαι να προσυπογράψω τον προβληματισμό και τα συμπεράσματά σας και να παρα;πέμψω στο ποστ σας με τις χορταστικές παραπομπές τους δυο τρεις εκπαιδευτικούς φίλους μου.
Καλήν εσπέραν, γέροντα (λουκούμια δεν σας κερνάω, γιατί δεν γνωρίζω τα επίπεδα του ζαχάρου σας)
:))
"Δεν τολμάω καν να ανοίξω τα στατιστικά μου."
Υπάρχουν και χειρότερα...
"Θεσσαλονίκη, πόλη των φαντασμάτων. Σπουδαίο "μυθιστόρημα" για κάθε είδους ταυτότητες."
Μήπως θα μπορούσα να έχω ένα πιστοποιητικό "εισαγωγικών" φρονημάτων;
Πολύ καλό βιβλίο. Και πολυταξιδεμένο. Το ανακάλυψα σε charity shop εδώ στο Εδιμβούργο.
Το έχω στην ...αναμονή!
*
Εκείνο το "πότε θα πάρω το μπάνιο μου" πως παρεισέφρυσε;
(ύψιλον;)
*
Εγώ βρήκα τρόπο να μη χάνω το εκάστοτε νέο ποστάκι: RRS!
*
Ποστάκι είπα; Αυτό εδώ ήταν Μπεν Χουρ!
Πότε θα πάρω το μπάνιο μου, πότε θ΄αγαπήσω, πότε θ΄αγαπηθώ - ιδού οι απορίες οι σωστές οι ζουμερές οι παλλόμενες! Είχα καιρό να έρθω βόλτα απο δώ, ώραία είναι, ευάερα και ευήλια. Γιά το πόνημα εναντίον του μπλόγκιγκ άρχισε να κρατάς σημειώσεις. Είμαι φρέσκος δε λέω, την έχω μυριστεί τη δουλειά όμως. Full time job. Γράφε, πήγαινε βόλτα, ξαναγράφε, πάλι βόλτα, μπρός-πίσω-επιτόπου και ξανά μανά. Και άμα το αφήσεις δυό-τρείς μέρες είναι σαν τα μπάομπαμπ στον "Μικρό Πρίγκηπα", χάθηκες, θέλει συνέχεια ξεχορτάριασμα...
Παρ΄όλα αυτά μας άρέσει - πιό πολύ κι' απο τη λογοτεχνία μερικές στιγμές.
----Όταν μου χάρισε το βιβλίο ο υπεραπίθανος, ο σουπερτέλειος, είπα ωχ! μπλέξαμε! Γενικά ο kukuzelis έχει αυτό το κιμπάρικο στυλ- θέλει να σου φέρει δώρο διπλάσιο από το μπόι σου.----
Θας..διαβάζοντας το παρακάτω, ρίγη διαπέρασαν το κορμί μου.
Παρ'οτι οι έπαινοι στον κουκουζέλη δεν λείπουν απο τη βιταμοντέρνα.. κάτι ηταν διαφορετικό αυτη τη φορά..θες το ύφος..θες η τεχνική..θες η εσκεμμένη λεπτότητα και ακρίβεια στην επιλογή των χαρακτηρισμων... το ήξερα πως κάτι μου θύμιζε... μια ανώτερη μορφή τέχνης
ΝΑΙ!! Το πλέον αγαπημένο μου μπλόγκ, τυχαίνει να είναι το συγχαρητολόγιο. Πιστέυω στη μοναδικότητα της ιδέας του, και την αμεσότητα του ήθους του.
Επίσης, για μένα πρόκειται για τις υπέρτατες επίδειξεις υψηλού επιπέδου χιούμορ και καλλιέργειας....
Έτσι λοιπόν θελω να παρακαλέσω και εσένα Θας, αλλα και τον φίλο σου τον Σουπερτέλειο...να επιστρέψετε στο σκονισμένο διαμάντι της παγκόσμιας μπλογκόσφαιρας και να συγχαρείτε ο ένας τον άλλον για τη μακρά σας αδικαιολόγητη απουσία.
Ε, εδώ στο κελίον αυτό το ζουμί το πίνουμε ή το κάνουμε κατάπλασμα και περνάμε το χειμώνα χωρίς ιώσεις. Εσύ λουκούμια, τέκνο μου enteka, δεν ηύρες;
ι πιητέ ίναι αλήτε- ωραίο νικ και δεν κινδυνεύει να αντιγραφεί! Είναι αλήθεια ότι όλα τα νέα βιβλία της Ιστορίας, και στο Γυμνάσιο, περιόρισαν πολύ την αφήγηση. Νομίζω πως ένα μεγάλο μέρος της παρεξήγησης (του στυλ δεν δίνεται έκταση και σημασία στην ελληνική επανάσταση κλπ) προέρχεται απ’ αυτό, από την σύγκριση δηλ. με έναν παλιότερο λόγο που δραματοποιούσε τα γεγονότα. Αλλά είναι σαφές ότι ένα εγχειρίδιο Ιστορίας που γραφόταν πριν 30 χρόνια δεν θα πέρναγε ποτέ από έλεγχο ή από δημόσιο σχολιασμό του στις εφημερίδες. Μας αρκούσε να τροφοδοτεί τον εθνικό παλμό. Άλλες εποχές.
Αυτό δεν αφορά μόνο την Ιστορία. Όσο πάμε προς τα πίσω, σε κάθε εξιστόρηση «διαβάζουμε» έντονα την άποψη του γράφοντος, το πάθος, την προσωπική εμπλοκή. Ήταν προσόν- επειδή ανέβαζε τη θερμοκρασία- να λες για παράδειγμα: Ιδού το σπουδαιότερο και επιδραστικότερο συγκρότημα όλων των εποχών, σε έναν δίσκο που άλλαξε για πάντα τον τρόπο με τον οποίο ακούμε μουσική. Τίποτα δεν θα είναι ίδιο μετά το «Exile on main street» (ξαναλέω, παράδειγμα). Ε, σήμερα ένα τέτοιο πουσάρισμα στο λόγο δεν στέκεται.
Αυτό ακολουθεί και η επιστήμη της ιστορίας. Και ο απλός, καθημερινός μας λόγος (εξαιρούνται οι τηλεμαϊντανοί που ζουν από την υπερβολή). Τι να γράψεις σήμερα; Σα λιοντάρια οι μπλόγκερς κράταγαν όρθιες τις λεύτερες ιστοσελίδες τους ενώ το εκδοτικό κατεστημένο μάταια προσπαθούσε να εξαγοράσει τις συνειδήσεις τους; Χάνεις και το δίκιο σου στο τέλος…
Να σαι καλά άνθρωπέ μου δόκιμε. Θα μεσολαβήσω στην ηγούμενο για ταχεία κουρά.
Γεια σου just you. Περιμένω τους φίλους να κεράσω. Ξεραίνονται τα λουκούμια...Φέρτε καλύτερα φυστίκια Αιγίνης.
Λαζό, πες μου τι πιστοποιητικό θες να στο εκδώσω. Άσε 10 ευρώ για χαρτόσημο και άλλα 100 για να πιω ένα καφεδάκι.(το διάβασες νομίζω έ;)
Τι κόσμος κι αυτός βρε μαριάμπα. Εδιμβούργο, Φλόριντα, Λάρισα, όλοι μαζί στο ίδιο καλύβι. Και μετά σου λέει εθνικό κράτος. (χαίρομαι πολύ που σ' άρεσε)
Πάνο, νομίζω πως θα αρέσει και σε σένα. Το μπάνιο που θα πάρω είναι ηχητικός συνειρμός, αναλογία- πώς να το πω, με το μπλόγκινγκ που θα κάνω.
Κατά τα άλλα, τι ποστάκι να χάσεις εσύ που για να απαντάς μόνο στα σχόλιά σου πρέπει να βάζεις ξυπνητήρι στις έξι. Σφάζονται παλληκάρια στην ποδιά και στην καλύβα σου, όχι σαν τη δική μου…
Άρη αυτό είναι το κακό με τις εξαρτήσεις…μας αρέσουν τόσο! Πραγματικά, πάντως, είναι ένα ζήτημα αυτό με τον χρόνο…Είπαμε να διασκεδάσουμε, να επικοινωνήσουμε, αλλά να μη μείνουμε και αγράμματοι…Αλλά εντάξει, έχεις καιρό εσύ...(μερσί μερσί)
Γεια σου kev, ψυχή ευγενική, γενναιόδωρη! Κάτι ψήνεται αορίστως- είμαστε κοντά στο να υπογράψουμε τα συμβόλαια...Αλλά θέλουμε να αποφύγουμε το copy paste, καταλαβαίνεις...
Ωραίο το κελίον, και με μπόλικα τρόφιμα.. βλέπω προμήθειες για τις μεγάλες ψυχρές νύχτες που έρχονται κατά το Μάρτη όπως λεν οι μετεωρολόγοι.
:-))
"Τι κόσμος κι αυτός βρε μαριάμπα. Εδιμβούργο, Φλόριντα, Λάρισα, όλοι μαζί στο ίδιο καλύβι".
Πάλι το φαν κλαμπ σου -στα μέρη μου- το ξέχασες όμως!
Αναφορά δε βλέπω!
Τζάμπα τα πον πον πάνε. Και είναι και φουξ.
σμούτς
καλώς τον μου κι ας άργησε.
Περιεργον.Ενομιζα,οτι η ιστορια ειναι δια καθε εθνος η γαλουχησις των κατοικων εις τα ιδεωδη του υπηρετειν πιστως το εντος των συνορων μορφωμα.Προφανως πλανωμαι.Κοινως,αμα τελειωσεις το σχολειο και εχεις την πετρια μαθαινεις και παραπερα.Να ειστε καλα.
Τι θέλω εγώ ο Βιοψάχτης με σας τις φιλολόγοι;
(Φωνή Β΄: Ο Θας φταίει, αυτός ο λαομπαίχτης)
ΚΑΛΗ ΧΡΟΝΙΑ! (Είπαμε; Δεν είπαμε.)
τι απέγινες ωρέ γέροντα;;;;
δεν πιστεύω να σου έκατσε στο λαιμό κανένα λουκουμάκι;
:)
Λουκουμάκια δεν μας βρίσκονται κάτι ακανέδες όμως από την εκδρομή της μικρής, υπάρχουν! ;)
Γειά σου Μπάρμπα!
Καλοί μου άνθρωποι, ταπεινοί προσκυνητές, μέλη εκλεκτά της οικογένειας των μπλογκογραφέων. Μετά από 15ήμερη υπακοή στον γέροντά μου που μου είχε επιβάλει αφωνία γιατί, λέει, πολυλογώ και απομακρύνομαι της ουσίας, είμαι και πάλι κοντά σας, για φλυαρία, ψιλοκουβεντούλα, σιγανομουρμούρισμα. Επιστρέφουμε με νέες ανασκαφές στον εγωτικό πυρήνα, περισσότερη μελαγχολία και ηττοπάθεια, αυτοκτονικές τάσεις και απελπισία- τα στοιχεία δηλ. που τόσο δόξασαν τη vita moderna στο παρελθόν σε ημεδαπή και αλλοδαπή, εδωνανά και αλλαχούνενε.
Γεια σου Ροδιά,
Γεια σου discolata,
Γεια σου καιρέ,
Γεια σου ζίροουκόμεντ,
Γεια σου xilaren,
Γεια σου katerina ante portas,
Γεια σου quarsq,
Γεια σας περβόλια γεια σας ρεματιές
Γεια σας φιλιά και γεια σας αγκαλιές.
Σας χαιρετώ και σας ασπάζομαι έναν έναν. Δούλος σας,
Ο των ελαχίστων ελάχιστος,
Ο και thas καλούμενος.
Υ.Γ.Να χαίρεστε όλοι τα μπλογκάκια σας, καλέ καλέ. Διότι όσες κι αν χτίζουν φυλακές κι αν ο κλοιός στενεύει ο νους μας είναι αληταριό που όλο θα δραπετεύει. Να το ξέρετε. Εγώ το αποφάσισα: Σαν αερικό θα ζήσω, σαν αερικό.
Τώρα που μιλάμε σέρνω πάνω από δέκα, δεκαπέντε βιβλία και τα σαλαγάω όλα μαζί, μισοδιαβασμένα, σαν προβατάκια στον κατήφορο.
Και τα δικά μου κάπου τόσα είναι, και τα σαλαγάω από χρονιά σε χρονιά, κι από ράφι σε ράφι (πάντα στο ίδιο μαντρί, μην φάει κανένα ο λύκος). Κι η εμμονή του αναγνώστη δε μ'αφήνει να ξεχάσω ότι τα ξεκίνησα.
Μεγάλο βιβλίο, μεγάλο κακό. Ο συγγραφέας πρέπει να μπορεί να σε μετακινεί, να σε αλλάζει στις 150 πρώτες σελίδες.
Αμήν, έχω διαβάσει νεράκι πολλά τούβλα άνω των 700 σελίδων, αλλά οι πιθανότητες δεν είναι με το μέρος τους.
Όσο για την Πόλη των Φαντασμάτων, το έχει ο Μαζάουερ' διάβασα όλα τα κεφάλαια για την Τουρκοκρατία ένα βράδι σ' ένα μπαρ.
Μεγάλο βάσανο τα βιβλία. Οπότε, συνεννοούμαστε απολύτως! Μα να μην έχει εφευρεθεί ακόμα το Mp3 της ανάγνωσης! Και το mp4 να σου πω...
zCBOkG Your blog is great. Articles is interesting!
3CENGb Nice Article.
Please write anything else!
Magnific!
Nice Article.
Please write anything else!
Thanks to author.
Please write anything else!
Thanks to author.
Hello all!
ODRWlI Good job!
actually, that's brilliant. Thank you. I'm going to pass that on to a couple of people.
Post a Comment
<< Home